NRB

Marccrab převlékl svůj areál do nového kabátu výhodně díky Expanzi

Marccrab-1
bezúročný úvěr nové rozvody OPPIK rekonstrukce sídla společnosti strukturální fondy EU zateplení
14.06.2019

Josef Ryba odstartoval svou kariéru na začátku 90. let ve firmě dodávající výčepy pro Budějovický Budvar. Práci si oblíbil, ale protože si rád tvoří věci sám, rozhodl se, že se prodeji gastro zařízení bude věnovat na vlastní pěst. V roce 1994 založil se svým bratrem společnost Marccrab. Sám s nadsázkou říká, že o daném oboru podnikání vlastně rozhodla náhoda. Kdyby šel do svého prvního zaměstnání na ropnou plošinu, tak by dnes obchodoval s ropou. Osud ho ale zavál jiným směrem a podařilo se mu vybudovat úspěšnou českou společnost, která je v regionu západních a jižních Čech ve svém oboru jedničkou na trhu.

Na začátku devadesátých let tehdy ještě československý trh nabízel nespočet podnikatelských příležitostí. „V té době tu nebyly žádné řetězce. Každý, kdo chtěl podnikat, otevřel prodejnu potravin, cukrárnu, kavárnu. Takže jsme se zprvu s prodejem gastro zařízení zaměřovali na tento segment,“ vypráví Josef Ryba, majitel společnosti Marccrab, a dodává: „Přelom nastal kolem roku 2000, kdy vzhledem ke změně poptávky na trhu došlo k výraznému přeorientování firmy na dodávky gastro zařízení pro provozy, čemuž se věnujeme dodnes. Tehdy jsme se hodně zaměřovali na restaurace, v současné době vede veřejná správa, školy, školky a nemocnice.“

Zákazníci byli, chyběly zdroje na rozvoj

Rok 2000 byl pro pana Rybu důležitý ještě z jednoho důvodu. „Tehdy se nám vůbec poprvé podařilo dostat úvěr od komerční banky. Šlo o půl milion korun, a přesto to bylo velmi složité. Do té doby se s námi nikdo nechtěl bavit. Na počátku jsme tedy moc neřešili, jak zajistit odbyt, zákazníci k nám chodili víceméně sami, problém ale představoval získat finance na další rozvoj firmy,“ přibližuje počáteční strasti majitel společnosti Marccrab.

Velkou roli při další potřebě investic proto sehrála Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB). „V roce 2004 se nám podařilo získat několikamilionový úvěr od Komerční banky, ale protože jsme pro ni byli příliš rizikovým klientem, nedosáhli bychom na něj, kdyby nám ČMZRB neposkytla záruku,“ říká Josef Ryba. Tehdy společnost otevírala svoji první velkoplošnou prodejnu na gastro inventář a potřebovala zafinancovat investici s tím spojenou.

Prostory, v nichž prodejnu provozovala, ale měla pouze v nájmu, protože tehdy nebylo možné příslušnou nemovitost odkoupit. Vhodný objekt našla cca po pěti letech a začala tak řešit další úvěr. Ten se jí podařilo získat za zvýhodněných podmínek opět od ČMZRB. „Bylo období krize, takže banky komerčního typu nebyly příliš ochotny prostředky půjčovat. Díky ČMZRB se nám ale úvěr podařilo získat. Nemovitost, v níž jsme dodnes, jsme tedy nakonec pořídili za velmi slušnou cenu,“ doplňuje Josef Ryba.

Skoupení konkurence

Období hospodářské recese bylo pro společnost Marccrab zásadní ještě z jednoho důvodu. Tehdy se jí totiž podařilo skoupit svoji konkurenci a posunout se v byznyse o level výš. „Byly tady dvě společnosti, které se v roce 2009 dostaly do vážných problémů a nabídly nám odprodej. Byl to pro nás nejdůležitější moment v podnikání,“ říká majitel firmy Marccrab, která se díky tomu stala největší firmou ve svém oboru v regionu západních a jižních Čech.

Udržet se na výsluní ale znamená neusnout na vavřínech a dále svůj byznys rozvíjet, inovovat. Společnost pana Ryby se nejen proto v druhé polovině loňského roku vrhla do další investice. „Po sedmi letech jsme se rozhodli, že celému areálu dáme nový kabát. Ve své podstatě zůstal netknutý pouze obvodový plášť, jinak vše – od nových rozvodů elektřiny, vody, kanceláří či zázemí pro zaměstnance až po zateplení, novou fasádu a střechu – je nové,“ popisuje další projekt majitel největšího prodejce gastro zařízení v regionu západních a jižních Čech.

Expanze umožnila se naplno věnovat projektu

Dát nový kabát areálu, v němž firma působí, bylo pro ni důležité hlavně proto, aby vykazoval úroveň odpovídající produktům, které v něm zákazníkům nabízí a také, aby se zaměstnancům vytvořilo příjemnější pracovní prostředí. „Prodáváme drahé technologie. Profesionální kuchyň se podle velikosti a počtu jídel, které se v ní mají uvařit, pohybuje kolem 2-3 milionů korun. Podobně jako drahé auto nelze prodávat v nějaké ‚chatrči‛, musíme i my sami sobě zajistit odpovídající úroveň a působit profesionálně,“ přibližuje Josef Ryba.

Rekonstrukce areálu probíhala od podzimu roku 2018 a končí teď na jaře položením nového asfaltového koberce na parkovací plochy a výsadbou zeleně. Zafinancovat projekt opět pomohla ČMZRB, a to prostřednictvím programu EXPANZE. „Díky výhodným podmínkám tohoto produktu máme čas na dotvoření projektu a nemuseli jsme okamžitě začít řešit splácení úvěru – využili jsme totiž možnost odložit si splácení na 3,5 roku. Tím, že je úvěr bezúročný, investice minimálně zatěžuje firmu. Navíc ČMZRB přispívá na úroky bance komerčního typu, v našem případě ČSOB, která projekt spolufinancuje. Popravdě, byl bych blázen, kdybych tuto nabídku nevyužil,“ vysvětluje Josef Ryba a doplňuje, že ani po administrativní stránce nebylo nijak těžké úvěr vyřídit a že produkt doporučuje i svým zákazníkům.

Investice do zaměstnanců

Společnost Marccrab se dnes zaměřuje především na klienty s vyšší přidanou hodnotou. Dodává jim technologie, které jim dokáží nahradit nedostatek pracovníků v kuchyni. „Jde o inteligentní stroje, které dokáží snížit potřebu lidské síly z deseti na čtyři,“ přibližuje Josef Ryba. Technologie pocházejí z evropských trhů, nejčastěji z Itálie či Finska, ale i z ČR, odbyt pak zajišťují především síťoví zákazníci v drtivé většině z ČR.

Současným cílem pak je udržet se na stejném levelu a více se zaměřit na své zaměstnance, řada z nichž ve společnosti působí 10 a více let. „Nechci se teď zabývat otevíráním dalších poboček a usilovat o ještě větší růst. V tomto směru firmu posouvat nechci. Naopak směřuji k dlouhodobému udržení top pozice na trhu a ke spokojenosti svých zaměstnanců. Chci, aby měli skvělé zázemí a ještě lepší pracovní podmínky než dosud. Bez nich by se totiž naše firma nikdy nedostala tam, kde je teď,“ uzavírá Josef Ryba.

Sdílejte tento příběh

Twitter
Facebook
Linkedin